Hogyan válasszunk kosárlabda palánkot

2021. július 20.

Ha szeretnél otthonodban kosárlabdázni, most segítünk a megfelelő palánk kiválasztásában. A kosárlabdát mindenkinek ajánljuk: az egyik legjobb és legsokoldalúbb csapatjáték, igen népszerű a gyermekek körében is. Az egész család megtalálhatja számításait egy saját kosárpalánkban.

Weboldalunkon számos palánkból válogathatsz!

Miért pont a kosárlabda?

Hogy miért a kosárlabdát ajánljuk? Egyik nagy előnye, hogy egy palánkra egyedül is dobálhatunk, ha épp nem érnek rá barátaink, vagy rokonaink. Ez a csapatsport ráadásul remek edzés is egyben, sok futással és ugrással, bármilyen korú vagy edzettségi szinten álló ember számára. 

A futás és a megállás gyors váltakozása miatt jóval több kalóriát égethetünk el vele (kb. 630-750 kalóriát óránként), mintha mondjuk egy órát folyamatosan futnánk. Javítja egyensúly érzékünket, a koncentrációnkat és fejleszti állóképességünket is, továbbá önfegyelmet is gyakorolhatunk és izomzatot is építhetünk kosarazás közben.

Figyelem! Játék előtt sose feledkezzünk meg:

  • a bemelegítésről
  • a nyújtásról
  • a víz utánpótlásról

Népszerű dobástechnikák

A kosárlabdát számos módon a gyűrűbe juttathatjuk: némelyik technika elsajátítása nagyon időigényes és ha már tudunk pontosan dobni még akkor is fejleszthetjük a dobásunk eleganciáját – akárcsak más sportokban. A dobáshoz egész testünket igénybe kell venni-összehangolni.

A dobásfajták a következők

–      állóhelyből történő dobás – ennek 2 további típusa van: 

  1. kapott labdával végrehajtott dobás
  2. labdavezetésből megállással végrehajtott dobás

–      túllépésből történő dobás

–      ziccer dobás, melynek 4 fajtája van :

  1. pincér dobás
  2. fektetett dobás 
  3. horog dobás 
  4. pörgetett dobás

–      páros lábról felugorva végrehajtott tempó dobás

–      zsákolás

A helyes dobótechnika kivitelezése

– Vegyünk fel egy egyensúlyi lábhelyzetet! Vállszélességnél kicsit kisebb terpeszállásban álljunk meg, a dobó kezünkkel azonos lábbal egy kicsit álljunk előrébb.

– Lábfejeink legyenek párhuzamosak és nézzenek a gyűrű felé.

– Térdeink hasonlóan a lábfejhez előre, a gyűrű irányába mutassanak, kissé behajlítva.

– Ne feledjük: egy kézzel kell dobni, a másik kezünk csak stabilitást és védelmet szolgál.

– A labda a homlokunk felett a dobó kezünkben ül. Felkarunk legyen vízszintes, az alkarunk pedig függőleges. A két kar derékszöget zárjon be.

– A labda a dobó kezünk ujj párnáin üljön, ne a tenyerünkben tartsuk. Egy kis rés lehet a tenyér és az ujjaink között.

– A dobási folyamat az alábbi sorrendben történjen: 

  1. könyökünket kinyújtjuk 
  2. csuklónk csapódik 
  3. dobás után ott tartjuk kezünket.

– Úgy helyes, ha a labda visszafelé pörög. A dobást végig kell kísérni az ujjainknak. A két dobó ujjunk (a mutató és a középső ujj) a gyűrűbe kell, hogy mutasson.

Tanulás közben fontos, hogy betartsuk és pontosan begyakoroljuk ezt a sorrendet. Elengedhetetlen a gyakorlás, még ha hosszú folyamatról van is szó, ugyanis előfordulhat, hogy rossz technikát már nem, vagy csak nehezen lehet korrigálni.

A dobásnál kiemelt szerepet kap törzsünk és annak izmai – ahhoz, hogy eredményesen dobjunk, muszáj azokat megedzeni. Ha komolyan vesszük a kosarazást érdemes más edzésformával, pl. súlyzókkal is erősítenünk.

Néhány gyakorlat a dobás megtanulásához

–      pörgessük a labdát álló helyzetben

–      gyakoroljuk a dobó mozdulatot álló helyzetben

–      dobjuk a labdát magasra, a labda a pörögjön, majd kézbe érkezzen vissza

–      dobjuk a labdát magunk elé 10 centivel, a labda érkezzen a vonalra

–      dobjuk a labdát falnak, vagy társunknak nagy távolságból

–      dobjuk a labdát a gyűrűbe közelről

–      labdavezetésből megállás, sarkazás, kosárra dobás

–      átadás átvétele, kosárra dobás

–      lepattanó szerzés szimulálása (pl.: dobjuk fel a labdát, kapjuk el, majd onnan dobjunk gyűrűre)

A kosárlabda palánkok jellemzői

A kosárlabda palánk vásárlásakor először el kell döntenünk hol szeretnénk használni azt. Kültéri vagy beltéri palánkot egyaránt választhatunk, de némelyik modellt egyaránt használhatjuk mindkét helyen. A fából készült palánkok csak beltéri használatra javasoltak, míg a PVC, vagy akril palánkokat kinti és benti használatra is ajánljuk.

kosárpalánk fa
Kosárpalánk, fa, 105x180cm

Ezután azt gondoljuk meg mobil, vagy fix/ lesúlyozható palánkra van-e szükségünk.

A szabvány kosárpalánk és gyűrű méretei

A gyűrű 3,05 m magasan helyezkedik el a földtől. A gyűrű belső átmérője 450–459 mm között lehet. A palánk 180 centiméter széles és 105 centiméter magas. A játéktér fölé 1,2 méter mélységben nyúlik be. A gyűrű a palánk előtt van 15 centiméterrel.

Rögzítési módok

Lesúlyozható palánk esetén választhatunk víz súlyozású, illetve homok súlyozású palánkot is – ezeket pluszban rögzíteni nem szükséges.

Gyermekek számára vásárolhatunk falra vagy fára könnyedén felcsavarozható kis palánkot is, arányosan lekicsinyített gumilabdával – így a legkisebbek is elkezdhetik a sportot, akár lakásban is.

Kosárlabda palánk gyerekeknek
Kosárpalánk és labda, 60×44 cm, Spartan
Kosárlabda palánk gyerekeknek
Kosárpalánk, 60×90 cm, Spartan

Néhány egyszerű otthoni gyakorlat

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Értesülj elsőként újdonságainkról és akcióinkról!